Nyheder

Hvor god er din store idé

Q: Jeg ønsker at starte min egen virksomhed. Jeg har tonsvis af forretningsideer, alle lyde godt til mig, men min mand ikke er så sikker på. Han siger, at vi skal finde en måde at afprøve mine ideer at vælge den, der har den bedste chance for at lykkes. Jeg er klar til at bare vælge en og go for it. Hvad er den bedste måde at afgøre, om en forretningsidé virkelig er så godt som det lyder?

–Hannah C.

A: lyng, jeg ved du sandsynligvis ikke ønsker at høre det, men din mand er rigtige (første gang for alt, hva): før du bare vælge en forretningsidé og gå efter det du bør afprøve gennemførligheden af dine ideer for at sikre de virkelig er så god, som du tror, de er.

Hver forretningsidé, uanset hvor god det lyder mens hoppende rundt inde i dit hoved, bør sættes på prøve, før du investerer tid og penge i sin udførelse. Succes ligger ikke i, hvad du synes om din idé, men hvad opkøb offentligheden vil tænke. Mange iværksættere finde ud af, for sent at offentligheden i deres idé afviger meget fra deres egen. Spild af tid og penge til side, er den sidste ting du ønsker at gøre høre “Jeg fortalte dig det!” fra din mand, så tag en dyb indånding, bremse og lad os se på de måder, du kan afprøve gennemførligheden af din idé.

Der er mange måder at teste en idé gennemførlighed, selvom nogle måder er ikke nær så effektive eller præcis end andre. De fleste mennesker starter ud ved at bede alle de ved hvad de mener om deres store idé. Dette er en god måde at starte hjulene dreje fordi du kan få feedback, du ikke har overvejet før, men vær advaret: Dette er ikke den bedste måde at teste den sande gennemførligheden af en idé. Aldrig starte en virksomhed simpelthen baseret på hvad dine venner og familie tror.

Der er to ting, der sker her. Først, din mor vil fortælle dig, hvad du ønsker at høre og dine bedste venner vil være lige så god. Ingen, der virkelig bekymrer sig for du vil ønsker at regn på din parade uanset hvordan vanvittige din parade kan være, så tag den visdom, du får her med et knus og et gran salt.

På bagsiden, vil dine kollegaer og casual bekendte sandsynligvis fortælle dig modsat af, hvad de virkelig mener. Hvis de tror, din idé stinker de vil fortælle dig, det er fantastisk, og hvis de synes din idé er stor de vil fortælle dig stinker det. Venligst ikke prædike for mig om menneskelig venlighed. Menneskelig venlighed er ofte bested af menneskets natur, og vi mennesker, natur, en misundelig masse. Vi hader at se nogen gør bedre end vi gør, og vi hader at se nogen, der har potentiale til at efterlade os. Gå se filmen “Misundelse” og overveje dette: Hvorfor skulle en person, der er brød eller fast i blindgyde job med ingen andre perspektiver ønsker at se dig lykkes? De ville ikke. Slutningen af historien.

I stedet for at have rådført sig med venner og familie skal du køre din idé forbi en række neutral tredjepart, der er vidende om business og vil give dig en ærlig mening. Kontakt de lokale Small Business Administration (SBA) eller The Service korps af pensionerede direktører (SCORE) kontorer og bede om at tale med nogen kyndige, der har tid til at lytte til din idé (ikke køre det forbi receptionisten). Eller tale med den lille virksomhed kontakt på Chamber of Commerce. Eller opsøge en succesfuld iværksætter, der er villige til at lytte og give dig en ærlig mening om din idé. Bare husk, udtalelser er som mave knapper: alle har en, og de er alle forskellige.

En mere præcis måde at vurdere gennemførligheden af en idé er at skabe en SWOT-analyse. SWOT står for styrke, svagheder, muligheder og trusler. En SWOT-analyse vil ikke kun hjælpe dig vurdere gennemførligheden af din idé, men også hjælpe dig med at opbygge på din idé styrker, identificere og rette svagheder og spot måder at udnytte de potentielle muligheder samtidig undgå potentielle trusler.

Her er hvordan du kan udføre en enkel SWOT-analyse. På et stykke papir tegne en lodret streg ned i midten af siden. Derefter tegne en vandret linje gennem centrum af en lodret linje. Papiret er nu opdelt i fire kvadranter. Mærke den øverste venstre kvadrant “Styrker.” Mærke den øverste højre kvadrant “Svagheder.” Mærke de nederste venstre kvadrant “muligheder” og nederste højre kvadrant “trusler.”

Nu udfylde hver kvadrant, baseret på hvad du ser som styrker, svagheder, muligheder og trusler for din forretningsidé. Du skal gentage denne proces for hver idé du har og hver kvadrant bør have noget skrevet. Hvis du kan tænke på ingen styrke, svagheder, muligheder og trusler for en bestemt idé, det betyder, at du ikke har tilstrækkelige oplysninger til at fuldføre SWOT-analysen, hvilket betyder, at du også har ikke tilstrækkelige oplysninger til at effektivt udføre denne idé.

Styrker er de ting, der gør din idé stærk. Styrker kan være personlige eller produkt-orienteret og kan omfatte: forudgående erhvervserfaring og succes; tilstrækkelige midler til at starte virksomhed; at have en kunde i hånden; at have et unikt produkt eller service at tilbyde; at have en etableret marked; etc.

Næste liste over alle svaghederne i din idé. Det er vigtigt, at du er ærlig over for dig selv og liste over så mange svagheder som du kan. Ikke foregive, at din idé ikke har nogen svagheder, fordi enhver idé gør. Du vil såre nogen, men selv hvis du foregive, at din idé er bulletproof. Svagheder kan omfatte: mangel på kapital til at starte virksomhed; mangel på business eller ledelseserfaring; en overfyldt markedsplads; store konkurrenter; etc.

Muligheder er de ting, som du kan indpasses i hurtigt kan spore din forretningsidé. Vi har talt om muligheder før og hvordan smart iværksættere opsøge nye muligheder snarere end venter på muligheder for at komme til dem på. Muligheder kan omfatte: en potentiel partnerskab med en person, der sælger produkter i samme marked; en førsteklasses butiksfacade beliggenhed, der kommer tilgængelige; en konkurrent virksomhed, kan hvilket efterlader et hul i markedet, der være rigtigt for dig; etc.

Trusler er de ting, der truer succesen af din forretningsidé. Trusler kan omfatte: usikker markedsplads betingelser; stærke konkurrenter på markedet med lavere priser; muligt love eller afgifter, der kan påvirke din idé; etc. Ligesom svagheder er det vigtigt, at du er ærlig, når det kommer til at identificere trusler.

Når du har udfyldt alle fire kvadranter, bør du have nok oplysninger til at begynde at teste muligheden for din idé. Opvejer de stærke sider ved din idé svagheder eller opvejer svaghederne, der styrker? Er mulighederne du rigelig eller ikke-eksisterende? Er truslerne, mange eller få?

Med disse oplysninger i hånden, kan du gå videre til den mest nøjagtige metode til test din idé, og det er oprettelsen af en detaljerede feasibility-planen, som vi vil diskutere næste gang.

Her er til din succes!

Tagged

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *